تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
11

کنگره امام علی علیه السلام

  • کد خبر : 598
  • 31 خرداد 1402 - 11:07
کنگره امام علی علیه السلام

رئیس انجمن مطالعات نهج البلاغه شعبه اصفهان     برگزاری حداقل ۲۰ وبینار تخصصی نهج البلاغه تا برگزاری کنگره امام علی در بهمن ماه    به گزارش روابط عمومی موسسه نهج البلاغه، نصرالله شاملی، رئیس انجمن مطالعات نهج البلاغه شعبه اصفهان در جلسه هم اندیشی کنگره امام علی  (علیه السلام) با محوریت انسان تراز نهج […]

رئیس انجمن مطالعات نهج البلاغه شعبه اصفهان

    برگزاری حداقل ۲۰ وبینار تخصصی نهج البلاغه تا برگزاری کنگره امام علی در بهمن ماه

   به گزارش روابط عمومی موسسه نهج البلاغه، نصرالله شاملی، رئیس انجمن مطالعات نهج البلاغه شعبه اصفهان در جلسه هم اندیشی کنگره

امام علی  (علیه السلام) با محوریت انسان تراز نهج البلاغه با موضوع امسال« سلامت معنوی در نهج البلاغه» اظهار کرد: هدف انجمن مطالعات نهج البلاغه در راستای مطالعات بنیادی و کاربردی است، گفت: انجمن مطالعات نهج البلاغه می تواند با تمام موسساتی که به طریقی به نام نهج البلاغه فعالیت دارند ارتباط برقرار نماید، به خصوص یکی از مواردی که موسسه می تواند انجام دهد، تربیت مربی است.

عقیده اساتید مسلمان و شیعه را به علم امام معصوم مبنای توجه به نهج البلاغه عنوان کرد و ادامه داد: امیرمومنان(ع) به مخاطبان خود می فرمود: “سلونی قبل ان تفقدونی فانّی بطرق السّماء اعلم منّی بطرق الأرض» از من بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید”، لذا این علم، علم عادی نبوده است و مباحثی از این دست در حوزه نظریه پردازی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان داشت: کنگره امام علی(ع) در سال ۱۴۰۰ که آغاز قرن است نوید حرکتی مثبت برای ادامه این حرکت به صورت هرساله است.

وی با بیان اینکه این کنگره در استان برگزار می شود ولی به انحاء مختلف، کشور را درگیر خود خواهد کرد، تصریح کرد: من همیشه معتقدم که سخن معصوم باید سر سفره مردم هم بنیشند و در جای جای زندگی مردم جاری وساری باشد.

استاد دانشگاه اذعان کرد: اُدبا و حُکمای خلف ما اینگونه رفتار کردند و فرض بر ما است که ادامه دهنده این راه باشیم تا معارف اهل بیت در متن زندگی افراد قرار گیرد .

وی با اشاره به اینکه محتوای اغلب شعرای ما چون فردوسی، ناصرخسرو، مولانا و حافظ همان معارف اهل بیت است واین حرکتی ارزنده برای جاری وساری شدن کلام معصومین در زندگی احاد جامعه است، گفت: ما قصد داریم با برگزاری این کنگره و دیگر کنگره های مجازی و حقیقی معارف اهل بیت در متن اصلی زندگی قرار گیرد و کلام امیر المومنین در گزاره های اجتماعی جامعه ایران جاری شود.

رئیس انجمن مطالعاتی نهج البلاغه شعبه اصفهان افزود: از امروز تا ۲۶ بهمن ماه مصادف با ۱۳ رجب قریب به ۲۰ وبینار تخصصی در رابطه با نهج البلاغه برگزار و اختتامیه آن کنگره خواهد بود.

مدیر مؤسسه نهج البلاغه استان اصفهان:
کنگره امام علی (ع) با موضوع امسال« سلامت معنوی در نهج البلاغه» برگزار می شود          

به گزارش روابط عمومی موسسه نهج البلاغه، حجت الاسلام علی اصغر بیگی در جلسه هم اندیشی کنگره امام علی (ع) با محوریت انسان تراز نهج البلاغه با موضوع امسال« سلامت معنوی در

نهج البلاغه » اظهار کرد:

موسسه نهج البلاغه به عنوان یک موسسه علمی در سطح کشور مطرح است و امید بوده که این موسسه بتواند به امر نشر معارف علوی و اهل بیت در سطوح مختلف جامعه بپردازد.
وی با اشاره به تشنگی بسیار زیادی که در جامعه ایرانی و جهانی نسبت به کسب معارف اهل بیت و علوی وجود دارد، اگر این تشنگی به طرز صحیح رفع نشود، جایگزین های متعددی جای نهج‌البلاغه را خواهد گرفت.
حجت الاسلام بیگی با اشاره به ارزش های والای نهج البلاغه از کلام بزرگان دینی چون رهبر معظم انقلاب و آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: امروز برای غربت و مظلومیت کلام امیر المومنین باید گریست.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: براین اساس اصفهان به عنوان پایتخت نهج البلاغه کشور انتخاب شده است، لذا از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنگره امام علی(ع) در سال ۱۴۰۰ با محوریت انسان در تراز نهج البلاغه به میزبانی اصفهان و همکاری موسسه نهج البلاغه اصفهان برگزار می شود.
وی تاکید کرد: امیدواریم با برگزاری این کنگره یک گام موثری برای تبیین ونشر معارف اهل بیت خاصه نهج البلاغه برداریم، چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب امروز بیش از هر زمان دیگری به معارف نهج البلاغه احتیاج داریم .
مدیر مؤسسه نهج البلاغه استان اصفهان اذعان کرد: همچنین با توجه به فرمایش علامه جعفری، نهج البلاغه برای اداره یک جامعه مطلوب هیچ چیز کم ندارد.
وی متذکر شد: کنگره امام علی(ع) با محوریت انسان تراز نهج البلاغه با موضوع امسال« سلامت معنوی در نهج البلاغه » در ۱۳ رجب مصادف با ولادت امیر المومنین و با همکاری حوزه علمیه اصفهان،دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، دانشگاه پیام نور،دانشگاه علوم و معارف قرآن، انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران، موسسه نهج البلاغه اصفهان واداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی اصفهان و با همکاری علمی دانشگاه های نجف، کربلا و کوفه برگزار خواهد شد.

 

 عضو هییت علمی دانشگاه معارف قم

924322 9213 9213کتاب نهج البلاغه بهترین کتاب انسان شناسی است

استادد انشگاه گفت: مطمئن ترین راه برای شناخت انسان توجه به مطاب خالق یکتا از طریق وحی است بنابراین کتاب نهج البلاغه بهترین کتاب انسان شناسی است.
به گزارش روابط عمومی موسسه نهج البلاغه استان اصفهان، محمد علی مجد فقیهی در جلسه هم اندیشی کنگره امام علی (ع) با محوریت انسان تراز نهج البلاغه با موضوع امسال« سلامت معنوی در نهج البلاغه » در جمع اساتید و متخصصین اظهار کرد: تخصص من در حوزه علمیه و در دانشگاه نهج البلاغه نیست ولی به واقع علت گرایش جدی علمی من به سمت نهج البلاغه این بود که هیچ یک از مطالب خوانده شده در دانشگاه و حوزه علمیه چون فلسفه، ادبیات عرب، حقوق و منطق و… من را اقناع علمی نکرد و به یکباره به سمت گوهر ارزشمند ، دریای عمیق علمی نهج البلاغه متمایل شدم.
وی با اشاره به اینکه در مسیر تحصیل علمی ناخداگاه برای آرامش قلبی خود به سمت روایتی رفتم که می فرمود «به هرکس که بخواهیم به او طهارت قلبی بدهیم ولایت امیر المومنین را عطا خواهیم کرد» گفت: در آن زمان متوجه شدم تمرکز و توجه بر کلام امیر المومنین یعنی نهج البلاغه بلاشک وظیفه امروز من است..
عضو هییت علمی دانشگاه معارف قم عنوان کرد:چرا به سادگی از کنار گنجینه ای ارزشمند چون نهج البلاغه عبور می کنیم و افسوس می خورم چرا ذهن فقهایی و اجتهادی جامعه امروز در امر نهج البلاغه ورود نکرده است.
وی افزود: نهج البلاغه باید به عنوان یک کتاب درسی در حوزه های علمیه تدریس شود و چرا این کتاب در متن حوزه های علمیه قرار نگرفته است.
مجد فقیهی تصریح کرد: چرا ما در حوزه های علمیه متخصص متون اسلامی چون متخصص صحیفه سجادیه، نهج البلاغه و قرآن کریم تربیت نمی کنیم، درحالی که اساسی ترین نیاز است.
وی اذعان کرد: حداقل ترین کار در برابر ارزش نهادن نهج البلاغه این است که کتاب نهج البلاغه در حد کتب درسی جاری حوزه های علمیه مورد توجه و مطالعه طلاب قرار گیرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه معتقدم نهج البلاغه بهترین کتاب اعتقادی واخلاق است، در ادامه اشاره ای به برگزاری کنگره امام علی(ع) با موضوع انسان در تراز نهج البلاغه به میزبانی اصفهان کرد و گفت: انسان شناسی بنیادی ترین موضوع در بین علوم انسانی است .
وی یادآور شد: مطمئن ترین راه برای شناخت انسان توجه به مطاب خالق یکتا از طریق وحی است بنابراین کتاب نهج البلاغه بهترین کتاب انسان شناسی است.
عضو هییت علمی دانشگاه معارف قم خاطرنشان کرد: انسان دارای سه بعد اداراکی؛ بعد عاطفی و احساسی و بعد رفتاری است و در دو گرایش مثبت و منفی حرکت می کند.
وی ادامه داد: ویژگی دیگر انسان حد لایتقف است یعنی در اموربه هیچ عنوان متوقف نمی شود و خاصه در ثروت، شهوت و قدرت هیچگاه متوقف نمی شود.
مجد فقیهی با ابراز تاسف به اینکه مطالعات قرآنی، مطالعات صحیفه سجادیه و نهج البلاغه در حاشیه مطالعات قرار گرفته است، بیان داشت: دستور اکید قرآنی به ما؛ تدبر است ولی رویه در جامعه بدین گونه نیست.
وی متذکر شد: در عرصه سلامت، سه نوع سلامت جسمی، سلامت روحی و سلامت روانی داریم، روان ما، احساسات خوب و بد است، ولی روح مربوط به شخصیت هر فرد است.
استاد دانشگاه با بیان اینکه اندوه داشتن و گرفتگی وشادی مربوط به سلامت روان است، عنوان کرد: حال سلامت روان مربوط به سلامت جسم و سلامت روح است و چنانچه منِ حقیقی دچار یک صفت اخلاقی بد، مثل حسادت باشد، روح من دچار مشکل است و روان ما را گرفتار می‏کند.

 

 

لینک کوتاه : https://nahj-esf.com/?p=598

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.